top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

ניתוק תושבות - ללמוד מהטעויות של בר רפאלי

החלטה בענין ניתוק התושבות צריכה להיעשות בזהירות ובתכנון מקסימלי. פרשת בר רפאלי ממחישה זאת, ושופכת הרבה אור על הקריטריונים שמשמשים את רשות המסים בהחלטותיה בענין ניתוק תושבות: ממספר הימים שלכם בישראל, דרך מקום המגורים שלכם, חשבונות הבנק שלכם, השימוש שלכם בכרטיסי אשראי ואפילו רכישת תרופות בקופת החולים בישראל.

 
רילוקיישן וניתוק תושבות מסקנות מבר רפאלי


בר רפאלי לא הצליחה להוכיח ניתוק תושבות במס הכנסה


פרשת רפאלי מציגה ניתוח מאד רלבנטי בענין הוכחת ניתוק תושבות מישראל. השאלות שעלו בדיון מול משרד מס הכנסה הן שאלות אוניברסליות שיעלו בכל מקרה של דיון בעניינו של תושב ישראל שיוצא לחו"ל וטוען לניתוק תושבות, ללא קשר להיקף ההכנסות שלו. במלים אחרות, המבחנים שנדונו בעניינה של רפאלי, הם בדיוק אותם מבחנים שיבחנו גם במקרה שלכם, גם אם הכנסותיכם מסתכמות בסכומים נמוכים הרבה יותר.


להלן תקציר הפרקים הקודמים:

  1. בר רפאלי עזבה את ישראל בשנת 2006 ולטענתה הפכה לתושבת חוץ כבר באותה השנה.

  2. בשנת 2012 היא שבה לישראל בסטטוס של תושב חוזר. עד לחזרתה, היא שילמה מסים בישראל על הכנסותיה מעבודות דוגמנות שעשתה בישראל בלבד. במקביל, רפאלי שילמה מס בארה"ב על הכנסותיה מעבודות דוגמנות בארה"ב בלבד.

  3. לרפאלי היו הכנסות רבות נוספות באירופה ובמדינות אחרות, שהתקבלו באמצעות חברה קפריסאית בבעלותה (תכנון מס לגיטימי), שממנה משכה דיבידנדים ו/או שכר. על הכנסות אלו רפאלי לא שילמה מסים בישראל, בקפריסין או במקום אחר.

  4. רשות המסים ביקשה למסות לא רק את ההכנסות של רפאלי בישראל, אלא גם את כל אותן הכנסות אחרות מעבודות הדוגמנות בחו"ל.

  5. לכן, פקיד השומה במס הכנסה קבע שמרכז החיים של בר רפאלי נשאר בישראל, ולכן היא תושבת ישראל שחייבת במס במדינת ישראל גם על הכנסותיה האחרות - מכל העולם.


בפסק הדין יש אמירות מאד חשובות עבור כל ישראלי שעבר למדינה אחרת, בין אם למטרת רילוקיישן, הגירה או מעבר זמני לצורך לימודים. אני אתייחס לשתי הנקודות המשמעותיות ביותר בעיני.


>>> קריאה נוספת: מדריך ניתוק תושבות בביטוח לאומי


במס הכנסה יבדקו את ההצהרות שלכם ודו"ח המס שלכם בחו"ל


בר רפאלי טענה שהיא לא תושבת ישראל לצרכי מס, משום שמרכז החיים שלה נמצא בארה"ב ושהלכה למעשה התושבות שלה נותקה מישראל. לדבריה היא תושבת ארה"ב ושם מצוי מרכז החיים שלה, מכיוון ששם גם מתגורר בן זוגה המפורסם ליאונרדו דיקפריו, שהוא כידוע תושב ואזרח ארה"ב. שם נהגה להתגורר גם היא, בין היתר בבית בבעלותו שבלוס אנג'לס ובדירתו שבניו יורק, ושם היא אף נהגה לארח את חבריה.


הבעיה עם טענתה של רפאלי היתה שבדו"חות המס שהגישה ל-IRS היא הצהירה שהיא תושבת ישראל ואינה תושבת ארה"ב לצרכי מס, כך שהיא שילמה מיסים בארה"ב רק על הכנסות שהופקו שם ולא על כלל הכנסותיה בעולם (כפי הנראה שבארה"ב דיווחה בסטטוס של nonresident alien).


לדעתי, להצהרה הזו של רפאלי היתה השפעה מכרעת על ההחלטה בפסק הדין. זהו ציטוט לדוגמה מדבריו של השופט:


"העובדה שהמערערת לא עמדה במבחן המהותי האמריקאי, מצביעה על כך שארה"ב לא רואה בה כבעלת זיקה חזקה מספיק כדי להיחשב כתושבת שם. "

מעבר לכך, חשוב להבין שלא רק ההצהרות לרשויות המס של המדינה האחרת יהיו בעלות משקל. גם ההצהרות שלכם לגופים אחרים, כגון הביטוח הלאומי בישראל או הצהרת תושבות לבנק - יכולות לשמש כראיה לכך שתושבות המס שלכם נותרה בישראל.

ניתוק תושבות בהעדר תושבות מס במקום אחר


בר רפאלי חילקה את זמנה בין ישראל, ארה"ב ומדינות רבות אחרות. אחת הטענות החלופיות שלה היתה שאין לה למעשה "תושבות לצרכי מס" באף מדינה. מבחינתה, היא מעיין "נוודת דיגיטלית" שעוברת בין מדינה למדינה, או כמו אדם שגר על ספינה בים מבלי שיש לה בסיס קבוע במקום אחד, ולכן גם אין לה תושבות מס מלאה באף מדינה.


גם הטענה הזו של רפאלי נדחתה:

"בנסיבות עניינה של המערערת מידת ניתוקה מישראל לא הייתה כזאת שניתן להכיר בה כ"חסרת תושבות". עניינה של המערערת רחוק כמרחק מזרח ממערב ממצבו של אדם המעביר את ימיו ולילותיו על סיפונה של יאכטה ואין לו כל בסיס קבוע אלא הוא נע ונד ממקום למקום, שט על פני ימים ואוקיינוסים ועוגן פעם בנמל זה ופעם באחר. וגם אם היה, לא ניתן לומר כי ליאכטה זו אין "נמל בית" שבו היא עוגנת, שאליו היא תמיד חוזרת, ושתמיד מוכן לקבלה. נמל בית זה מצוי בישראל ולא במקום אחר. "

המסקנה מפסק הדין היא כי יהיה קשה מאד להוכיח טענה של "העדר תושבות" לצרכי מס בנסיבות חיים רגילות (זה לא אומר שזה בלתי אפשרי, אבל זו משימה לא פשוטה). לכן, כלל האצבע מבחינתכם הוא שכשאתם טוענים לניתוק תושבות מס ממדינה אחת, אתם צריכים במקביל להראות שהפכתם לתושבי מס מלאים במדינה אחרת.


 

למידע נוסף בנושא מיסוי ורילוקיישן היכנסו לאתר

Tina Kaplan Tax Law Firm

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


מוזמנים ליצור קשר גם ב-Whatsapp

 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page