top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

איך לנתק תושבות במס הכנסה - הכל על טופס 1348



משנת 2016 כל תושב ישראל שעובר לחו"ל, וסבור שהוא תושב חוץ שאינו חייב לדווח על הכנסותיו בישראל, נדרש על פי חוק להגיש דו"ח מס וטופס 1348 המשמש כהצהרה על ניתוק תושבות למס הכנסה.



 

מה זה ניתוק תושבות במס הכנסה?



מרבית הישראלים שפונים אלי, מכירים את המונח "ניתוק תושבות" בהקשר לביטוח לאומי. השאלה המטרידה ביותר בהקשר זה היא האם כדאי לא כדאי לנתק תושבות בביטוח לאומי, האם כדאי לשמר זכויות ובמקביל להמשיך בתשלומים. מדובר בנושא חשוב ורגיש בהחלט שצריך לטפל בו (על כך תוכלו לקרוא גם בפוסט הזה בנושא הביטוח הלאומי). אולם, כשאתם מדברים על "ניתוק תושבות", אתם צריכים להתחיל דוקא ממס הכנסה.


שימו לב: כשאתם תושבי ישראל ויש לכם הכנסות בחו"ל, אתם חייבים על פי חוק להגיש דו"ח מס שנתי על גבי טופס 1301 ליחיד. זה המקרה אם אתם משקיעים בניירות ערך באמצעות ברוקר זר, או אם יש לכם הכנסה מהשכרת דירה בחו"ל.


באופן דומה, אם אתם עוברים לחו"ל ויש לכם משכורת ממעסיק זר, אתם צריכים לדווח על ההכנסה הזו בישראל. הסיבה לכך היא שבעיניים של מס הכנסה אתם עדיין תושבים בישראל לצרכי מס, לכל הפחות עד לתום שנת המס שבה עזבתם ולעיתים אף מעבר לכך.


יחד עם זאת, החוק הישראלי מאפשר לאדם במצבים מסוימים לטעון שהוא היה תושב ישראל רק חלק מהשנה, וכי ביום העזיבה שלו הפך לתושב חוץ. לכן, הרבה תושבי ישראל היו עולים על המטוס ובמקרים רבים (בין אם על דעת היועצים שלהם או על דעתם עצמם) נוקטים בעמדה שהם אכן הפכו לתושבי חוץ, ולכן לא ראו בעצמם כמי שחייבים להגיש דו"ח מס בישראל לשנת העזיבה.


בשנת 2016 רשות המסים שמה לכך סוף, ותיקון חדש לפקודת מס הכנסה שינה את המציאות: על פי התיקון לחוק, כל אדם שיוצא מישראל וסבור שהוא הפך לתושב חוץ, יהיה חייב להגיש דו"ח מס. בנוסף, יהיה עליו לצרף לדו"ח גם טופס הצהרה ייעודי המפרט את הזיקות שלו לישראל, וכן מכתב עם הסבר מפורט ומסמכים שתומכים בטענתו. אי הגשת הדו"ח במקרים הנדרשים מהווה עבירה על החוק הישראלי.


מתי צריך להגיש דו"ח ניתוק תושבות למס הכנסה?


על פי החוק, יש להגיש דו"ח מס שנתי והצהרת ניתוק תושבות באחד המצבים שלהלן:

א. אם אדם שהה בישראל במשך יותר מ-183 בשנת המס.

ב. אם אדם שהה בישראל במהלך השנה במשך יותר מ-30 ימים ובמשך יותר מ-425 במהלך שנת המס והשנתיים שקדמו לה.

כך למשל, אדם שעזב את ישראל ביום 15.02.2021, יהיה חייב להגיש בשנת 2022 את טופס הדיווח ביחס לשנת המס 2021, מכיוון שהיה בישראל יותר מ-30 יום בשנת 2021 ובמשך יותר מ-425 בשנות המס 2021, 2020, 2019 במצטבר. את הדו"ח הוא יגיש בשנת 2021, על פי המועדים הקבועים בחוק והארכות שניתנו.


איך מדווחים על ניתוק תושבות למס הכנסה?


הדיווח על ניתוק התושבות הוא אחד הנספחים שצריך לצרף לדו"ח המס השנתי שלכם (טופס 1301 - דוח שנתי ליחיד). כך שדיווח על ניתוק תושבות נעשה ביחד עם הגשת הדו"ח השנתי לרשות המסים.


במסגרת הצהרת ניתוק תושבות למס הכנסה, תצטרכו למלא שאלון לגבי מכלול הזיקות, הקשרים והנכסים שלכם בישראל ובמדינה שאתם עוברים אליה. בדרך זו תוכל רשות המסים לבחון את מכלול הנסיבות ולהכריע האם אכן מרכז החיים שלכם עבר לחו"ל או שמא נותר בישראל.


טופס 1348
טופס הצהרת תושבות למס הכנסה

יש לשים לב שאין להסתפק רק במילוי וחתימה על גבי נספח ניתוק התושבות, אלא יש לצרף אסמכתאות שמעידות על העברת מרכז החיים שלכם, וכן נימוקים מדוע אכן מבחינת החוק יש לראות בכם כתושבי חוץ, על אף ימי השהייה שלכם בישראל.



מה קורה אם לא מדווחים על ניתוק תושבות ולא מגישים טופס 1348?


אי ידיעת החוק, כידוע, אינה פוטרת מאחריות. בעבר, ישראלים רבים שיצאו לרילוקיישן הצליחו "לחמוק" מהראדר של מס הכנסה מבלי להגיש דו"ח מס בישראל בשנת העזיבה או לאחר מכן. כך היה עבור שכירים רבים, אשר עד לעזיבה שלהם כל המסים נוכו משכרם בישראל. במצב כזה, אם לדעתו של מומחה מיסוי בינלאומי - הסטטוס שלהם אכן הפך לכזה של תושבי חוץ לצרכי מס במהלך השנה, ניתן היה להמנע מלהגיש כל דו"ח בישראל.


אולם בשנת 2016, אושר תיקון לפקודת מס הכנסה שמחייב לדווח כמעט כל אדם שיוצא מישראל וטוען שמרכז חייו עבר למדינה אחרת במהלך שנת המס.


במלים אחרות, על פי החוק היום, כל אדם שעוזב את ישראל וטוען שאינו חייב בדיווח על הכנסותיו מחו"ל מכיוון שהפך לתושב חוץ, צריך להגיש דו"ח מס שנתי על גבי טופס 1301 (דו"ח מס ליחיד). בנוסף, יש לצרף נספח לדו"ח המס השנתי - מה שמכונה טופס ניתוק תושבות (טופס 1348 לדו"ח השנתי).


מה קורה אחרי שמדווחים על ניתוק תושבות ומצרפים טופס 1348?


אמנם, משמעות הגשת הדיווח היא שהיחיד בעצם "עולה על הרדאר" של רשות המס ועשויות להיערך בדיקות בעניינו. כמו כן, בעת החזרה לישראל רשות המסים תוכל לבחון את המצב העובדתי והמשפטי של אותו אחד באופן רטרואקטיבי. במקרים מסוימים רשות המסים תדרוש מכם להגיש דו"חות מס לשנים קודמות, ועשוי אף לפסול את הטענה לניתוק התושבות במועד העזיבה, תוך חיוב בהפרשי מסים.


יחד עם זאת, במקרים רבים ניתן לנצל את ההזדמנות להגשת דו"ח ניתוק התושבות דוקא לטובתכם: אפשר לבצע תכנון מס נכון מבעוד מועד, ואף לדרוש החזר של המס ששולם בישראל במהלך השנה.


חזרתם לישראל ונדרשתם להגיש דו"ח? ניתקתם תושבות מביטוח לאומי אבל לא הכרתם את החובות במס הכנסה? מוזמנים לשתף מניסיונכם ולשאול שאלות

 

למידע נוסף בנושא מיסוי ורילוקיישן היכנסו לאתר

Tina Kaplan Tax Law Firm

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


צרו קשר מכל מקום בעולם, גם ב-Whatsapp


 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page