top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

רילוקיישן ללונדון ואנגליה - פטור ממס לתושבים חדשים בשנת 2024


לונדון היא יעד פופולרי לרילוקיישן, בעיקר בשל ניוד עובדים מחברות ישראלית לחברות קשורות באנגליה. במאמר נדבר על היבטי מס הכנסה וביטוח לאומי שצריך לקחת בחשבון ושיסייעו לכם בתכנון המס לקראת המעבר.


 

רילוקיישן ללונדון
לונדון


לקראת הרילוקיישן ללונדון - חשוב להכיר את מערכת המס


ככלל, תושבי אנגליה לצרכי מס חייבים להגיש דו"חות מס שנתיים ל-HMRC שהיא המקבילה של רשות המסים, ולדווח על ההכנסות שלהם מכל העולם. לכן, לאחר רילוקיישן ללונדון תצטרכו גם אתם לדווח על הכנסותיכם, לרבות הכנסות שיהיו לכם בישראל ובמדינות אחרות בעולם.


שימו לב שבעוד ששנת המס בישראל מתחילה ביום 1 בינואר ומסתיימת ביום 31 בדצמבר, שנת המס באנגליה מתחילה ביום 6 באפריל ומסתיימת ביום 5 באפריל של השנה העוקבת. חשוב להיות מודעים להבדל הזה ובפרט בשנת הרילוקיישן לאנגליה (או בחזרה לישראל), שהיא לרוב שנה שבה אתם נדרשים להגיש דו"ח מס בישראל.


יעוץ מס רילוקיישן ללונדון

באנגליה שיטת מס דומה לזו בישראל, כאשר ההכנסה של תושבי מס שהינם אינדיבידואלים ממוסה באופן פרוגרסיבי בהתאם למדרגות המס השולי אשר מתעדכנות מדי תקופה.


בשונה מבישראל, גם הכנסה מהשקעות ממוסה בשיעור מס שולי, כחלק מסך הכנסותיו של אותו יחיד. מבחינה זו מס ההכנסה שאתם עשויים לשלם על השקעותיכם לאחר הרילוקיישן ללונדון, עשוי להיות גבוה ממה ששילמתם בישראל.


עם זאת, רווחי הון ממוסים באופן נפרד, ובסכומים נמוכים פטורים מתשלומי מס באנגליה לחלוטין (מדובר ברווחים עד לסכום של 6,000 פאונד נכון לשנת 2023). הכנסה מרווחי הון מעל לתקרת הפטור ועד לסכום של 37,770 ממוסים בשיעור של 10%, והכנסה מרווחי הון בסכום שעולה על כך ממוסה בשיעור של 20%.


מדרגת המס המקסימלית באנגליה עומדת על 45%, והיא מתייחסת להכנסות מעל לסך של 125,140 פאונד בשנת המס 2023/2024.



הטבות מס אחרי רילוקיישן לתושבים חדשים באנגליה


באנגליה קיים משטר הטבות מס אשר מבחין בין מי שמדינת המגורים הקבועה שלו היא אנגליה (domicile), לבין מי שמדינת המגורים הקבועה שלו לא היתה אנגליה, והוא מכונה non-dom.


המשמעות של משטר ההטבות היא שמי שעומד בקריטריונים, יכול להתמסות באנגליה רק על הכנסות שמקורן במדינה (כמו למשל הכנסות עבודה) או שנעשה בהן שימוש באנגליה והועברו בכוח או בפועל למדינה (מה שמכונה remittance basis). במקביל, ניתן יהיה לקבל פטור ממס על הכנסות שהופקו מחוץ לאנגליה, לרבות רווחי הון, ש"נשארו" בחו"ל.


השאלות מי עומד בקריטריונים וכן מה המשמעות של הכנסות שהועברו בפועל לאנגליה הן כמובן שאלות מורכבות שיש לבחון בזהירות מבעוד מועד.


שינויים במשטר ההטבות בשנת 2025 וביטול מעמד non dom


בחודש מרץ 2024 פורסם שמשטר ההטבות למי שנחשב non dom מגיע לסיומו במתכונתו הנוכחית, וזאת החל מאפריל 2025.


במקומו של משטר המס הקיים, תהיה חקיקה שתאפשר פטור מלא להכנסות ורווחים זרים (כלומר שהופקו מחוץ לאנגליה) למשך 4 שנות מס, עבור תושבים חדשים. מעבר לכך, הפטור יעמוד גם למי שיבחר לייבא את ההכנסות והרווחים הללו לאנגליה כך שניתן יהיה לעשות שימוש בכספים הללו ללא מגבלה וללא תשלום מס נוסף.


כמו כן יקבעו הוראות מעבר למי שכבר נמצא תחת משטר ה-non dom. כך בין היתר (א) ינתן פטור חלקי בשיעור 50% לגבי אותה הכנסה חייבת מחו"ל שתהיה כפופה כעת למס באנגליה, (ב) יתאפשר לעשות שערוך לנכסים זרים כך שבסיס העלות לצרכי מס רווחי הון באנגליה יהיה שווי הנכס באפריל 2019, וכן (ג) ניתן יהיה להעביר כספים לאנגליה ולהתמסות בשיעור מופחת של 12% עבור רווחים שנצמחו לפני אפריל 2025.


אמנת מס אנגליה ישראל


אם אתם בדררך ללונדון, דעו שלמדינת ישראל ישנה אמנת מס עם אנגליה (ובשמה המלא: 'אמנה בין ממשלת ישראל ובין ממשלת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד הצפונית למניעת מסי כפל ולמניעת התחמקות ממס לגבי מיסים על הכנסה').


האמנה בהחלט יכולה לסייע בהסדרה של נושאים כמו כפל תושבות מס ומיסוי רווחים בפעילות בינלאומית.


יחד עם זאת, עבור שכירים שמתכננים רילוקיישן לא מומלץ להסתמך אך ורק על קיומה של אמנה. האמנה אמנם תפתור חלק מצבי כפל המס שיכולים להווצר בעת רילוקיישן, אך לא את כולם. דוגמה לנושא שלא מטופל באמנה ושיש לו פוטנציאל נזק גבוה הוא נושא של 'מס יציאה' שעשוי להיות מוטל לפי החוק בישראל.



ביטוח לאומי וניתוק תושבות בעת רילוקיישן ללונדון ואנגליה


אם אתם מוגדרים בביטוח הלאומי כתושבי ישראל, תתבקשו לשלם מדי חודש סכום מינימלי כדי לשמור על הזכויות שלכם בישראל. אולם, תשלומי המינימום הללו משמשים אך ורק מקדמה על חשבון התשלום המלא שידרש לאחר שתגישו את דו"ח המס שלכם בישראל.


החדשות הטובות הן שלמדינת ישראל ישנה אמנת לענין ביטוח סוציאלי עם אנגליה (או בשם המלא: 'אמנה בדבר ביטחון סוציאלי בין מדינת ישראל ובין בריטניה (הממלכה המאוחדת)'. האמנה מאפשרת לכם לשלם דמי ביטוח לאומי במדינה אחת בלבד, ובכך מונעת אפשרות לתשלום כפל. בנוסף, האמנה מאפשרת להמשיך ולקבלת קצבאות שונות מהביטוח הלאומי בישראל, או לחלופין להיות זכאי לקבל את אותן הקצבאות בבריטניה.


שימו לב, האמנה אינה חלה על תשלום דמי ביטוח בריאות. המשמעות היא שלגבי רכיב זה, בהחלט יתכן תשלום כפול לרשויות של שתי המדינות.



 

למידע נוסף בנושא מיסוי בינלאומי היכנסו לאתר

רואה חשבון

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


צרו קשר מכל מקום בעולם, גם ב-Whatsapp

 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 


bottom of page