top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

הגירה לקנדה - מדריך מס הכנסה והשקעות

קנדה היא אחת המדינות המועדפות על ישראלים ששוקלים הגירה או רילוקיישן. לפני המעבר, כדאי שתכירו את עקרונות מערכת המס הקנדית וההבדלים המשמעותיים בהגירה אל הפרובינציות השונות. למידע נוסף ותכנוני מס לקראת הרילוקיישן או ההגירה, ניתן לעיין בצ'קליסט רילוקיישן.

 
הגירה ורילוקיישן לקנדה
אגם מוריין בקנדה - טבע עוצר נשימה

תוכן עניינים


מס הכנסה - פדרלי ופרובינציאלי


מערכת המס בקנדה


מערכת המס בקנדה דומה במובנים רבים לזו בישראל. אם תהיו שכירים, המס ינוכה על ידי המעסיק שלכם מהשכר, ואם תהיו עצמאים או שתהיה לכם הכנסה מהשכרת נדל"ן, תדווחו על כך ותשלמו מקדמות מס במהלך השנה.


יתכן שבסוף השנה, בעיקר אם זו השנה שבה עשיתם את הרילוקיישן לקנדה, תצטרכו להגיש דו"ח מס אישי לרשות המסים הקנדית (Canada Revenue Agency), ה-CRA. חשוב לזכור שבמקביל תדרשו באותה שנת מס להגיש דו"ח מס גם לרשות המסים בישראל.


בשונה מישראל, ובדומה לארה"ב, המסים בקנדה משתלמים גם ברמה הפדרלית וגם ברמה הפרובינציאלית (או הטריטוריאלית). לכן, על אותה הכנסה בדיוק שיעור המס הכולל שתשלמו יכול להיות גבוה או נמוך יותר, בתלות בפרובינציה שתבחרו להתיישב בה. ההבדלים כפי שתראו, יכולים להיות משמעותיים מאד.


יעוץ מס בינלאומי

מס הכנסה - פדרלי ופרובינציאלי


בחלק לא מבוטל מהפרובינציות שיעור המס הכולל על ההכנסה יכול להיות אף גבוה יותר מישראל.

מס הכנסה פדרלי קנדה
שיעור המרה דולר קנדי לשקל עומד על כ-2.6 שקלים, נכון לחודש יולי 2021.


על שיעורי המס ברמה הפדרלית, יתווסף מס נוסף בתלות בפרובינציה או הטריטוריה שאתם מתגוררים בה. ההבדלים בין הפרובינציות יכולים להיות משמעותיים מאד, בעיקר ברמות הכנסה גבוהות.


שיעורי המס באונטריו למשל הם מהגבוהים ביותר בקנדה, ויגיעו למדרגת מס של 53.53% בשנת 2020. בקולומביה הבריטית שיעור המס המקסימלי דומה לאונטריו, ועומד על 53.5% בשנת 2020. בקוויבק המדרגה המקסימלית נמוכה אך במעט ועומדת על 53.31% בשנת 2020. לשם השוואה, שיעור המס המקסימלי באלברטה לא יעבור את השיעור של 48% במצטבר. מדובר בפערים של עשרות אלפי דולרים בשנה.


שימו לב תחשיב מדרגת המס הכוללת לא תמיד נעשה באמצעות חיבור פשוט של שיעורי המס במדרגות הרלבנטיות, אלא כולל לפעמים מנגנון של קיזוז כך שמדרגת המס הסופית הינה שונה מהחיבור של שתי רמות המס.

מס הכנסה קנדה אונטריו קולומביה הבריטית
מדרגות המס בפרובינצאות השונות בשנת 2020

אמנה למניעת כפל מס בין קנדה לישראל


ברגע שאתם הופכים לתושבי מס בקנדה, תצטרכו לדווח על ההכנסות שלכם מכל העולם לרשות המס הקנדית. זה כולל כמובן גם הכנסות שהופקו בישראל או שמתקבלות מגופים בישראל. יחד עם זאת, עצם זה שתדווחו על ההכנסה הזו לא אומר שבהכרח תשלמו מסים נוספים בקנדה עבור אותה הכנסה.


לשם כך יכולה לסייע לכם אמנת המס בין ישראל לקנדה. למעשה, האמנה יכולה להיות שימושית במיוחד במספר מצבים, וביניהם לצורך הסדרת תשלומי המס עבור קצבאות פנסיות שמתקבלות עבור עבודה באחת המדינות, מיסוי סטודנטים שלומדים בקנדה ועוד.


מיסוי פנסיה וקצבה שמתקבלת מישראל בקנדה


אחד הנושאים המטרידים ביותר עבור ישראלים שמהגרים לקנדה, הוא כמובן נושא מיסוי הפנסיות והקצבאות שיתקבלו בגיל פרישה. סוגיית המיסוי הפנסיוני מוסדרת במידה מסוימת במסגרת אמנת המס שבין קנדה לישראל.


על פי סעיף 17 לאמנה, בהנחה שמדובר בתושב לצרכי מס בקנדה שמקבל פנסיה ממקור ישראלי, שתי המדינות יכולות למסות את ההכנסה הזו. עם זאת, על פי סעיף 19 לאמנה, קנדה היא שצריכה לאפשר לנכות את המס הישראלי מהמס הקנדי כדי למנוע מצב של כפל מס על הקצבה.


מבחינה פרקטית, המשמעות היא שבדרך כלל קרן הפנסיה בישראל תמשיך לנכות מס בישראל בהתאם לחוק בישראל (ובתלות בתכנון הפנסיוני שעשיתם, לרבות קיבוע זכויות וכו'). מכיוון שבמועד קבלת הקצבה תהיו תושבים בקנדה, הרי שעל ההכנסות הללו צריך לדווח בדו"ח המס השנתי בקנדה. כדי להימנע מלשלם מס על הקצבה גם בקנדה, במסגרת הדו"ח השנתי תצטרכו לבקש להתקזז על המס הישראלי. בנוסף, מכיוון שעל פי האמנה אין לשלם תוספת בקנדה מעבר למס שמנכים בישראל, יתכן שצריך יהיה לדרוש ניכוי נוסף ו/או זיכוי.

שימו לב, אם על הקצבה בישראל מנכים מס אפקטיבי בשיעור שעולה על 15% מאותה קצבה, אפשר לפעול כדי להקטין את שיעור הניכוי גם בישראל, על פי הוראות האמנה.


מס ירושה, מס רווחי הון ומיסי נדל"ן בקנדה


בקנדה רק מחצית מסכום רווח ההון (רווח ממכירת נכס) יהיה בר מיסוי, אך זאת בשיעור המס השולי שלכם ולא בשיעור קבוע כמו שנהוג בישראל. בכך סכום הרווח יתווסף לסך ההכנסה הרגילה שלכם בשנת המס, ויחול עליו גם שיעור המס הפדרלי וגם שיעור המס של הפרובינציה שלכם.


בקנדה אין מס על ירושות, מתנות או מס עושר (על סך נכסיו של אדם). יחד עם זאת, בעת פטירתו של אדם רואים את הנכסים שלו כאילו נמכרו במחיר שוק, ועל כן עשויה להיות חבות במס רווחי הון של העיזבון במצב כזה. בדומה לכך, גם נכסים של מי שאינו נחשב עוד לתושב קנדי (כגון נדל"ן בקנדה או ניירות ערך) יכולים להיות כפופים למס רווחי הון עם פטירתו.


מס רווחי הון בקנדה יחול גם על נכסים ברשותכם שנשארו בישראל, כמו נדל"ן, ניירות ערך או השקעות אחרות. למרות שרווח ההון מחושב כהפרש שבין העלות לבין שווי השוק של הנכס הנמכר, הנכסים שברשותכם יקבלו בסיס עלות חדש עם ההגירה לקנדה. במידת הצורך מומלץ לתעד או לבסס מראש את שווי השוק של הנכסים הללו בסמוך לרילוקיישן שלכם.


בדומה למנגנון של מס שבח בישראל, הפרובינציות השונות יטילו גם הן מס על מכירתו של נדל"ן בשטחן, בשיעורי מס משתנים.


מעבר לכך, ערים שונות יטילו מס אשר דומה במהותו ובמטרותיו לארנונה המשולמת בישראל, אך מנגנון החישוב שלו הוא שונה, והוא מוטל בהתבסס על אחוז משווי הנכס בשנה הרלבנטית.


מס על שירותים ונכסים בקנדה


בקנדה קיים מס המכונה "מס על שירותים ונכסים" (GST), בשיעור 5% אשר דומה במובן זה למע"מ המשולם בישראל.


חלק מהפרובינציות מטילות אף הן את המס על שירותים ונכסים אשר מתווסף לסכום הפדרלי. כך למשל, סה"כ המס באונטריו יעמוד על 13%, בקולומביה הבריטית יעמוד על 12%, בעוד שבאלברטה הוא יהיה בשיעור 5% בלבד.


בנוסף, חלק מהפרובינציות מטילות גם מעיין מס קניה על טובין מסוימים, כגון מוצרי טבק, דלק ואלכוהול, אשר יתווסף אף הוא לעלות המוצר.


אמנם, בשונה מהמע"מ בישראל, מדובר במס שהוא פרוגרסיבי ותלוי ברמת ההכנסה ומספר הילדים שלכם, כך שמשפחות עם הכנסות נמוכות יכולות להיות זכאיות להקלות והחזרים עבור תשלום המס הזה מספר פעמים בשנה, בכפוף להגשת בקשה והגשת דו"ח מס שנתי בקנדה.


הפרשות עובד, מעביד וביטוח סוציאלי בקנדה


בדומה לישראל, גם בקנדה ינכו מתלוש השכר שלכם הפרשות עובד עבור תשלומי חובה עבור ביטוח לאומי (המכונה ביטוח עבודה) ועבור תכנית הפנסיה שלכם בקנדה. החלק האחר ישולם על ידי המעסיק שלכם.

ביטוח לאומי ופנסיה בקנדה
הפרשות מעביד בסך 7.46% ועובד בסך 6.83%

בחמש הפרובינציות הבאות המעסיק יפריש עבורכם גם סכומים נוספים לביטוח הבריאות: אונטריו (1.95%), קוויבק (4.26%), קולומביה הבריטית (1.95%), מניטובה (2.15%), ניופאונדלנד ולברדור (2%).


חובה לדווח בנפרד על נכסים והכנסות מחוץ לקנדה


אם אתם מהגרים לקנדה ושומרים על השקעות בישראל, לרבות נדל"ן או חשבונות בנק, תצטרכו לדווח עליהם בדו"ח נפרד ומיוחד, ובמידת הצורך לשלם מסים בקנדה. ככלל, מדובר בחובת דיווח גורפת עבור נכסים בעלות כוללת שעולה על 100,000 דולר קנדי בכל שנה (שווה ערך לסכום של כ-260,000 ש"ח).


כמובן שבתור תושבי קנדה תצטרכו לשלם מסים על ההכנסות שלכם מכלל העולם, לרבות הכנסות מהשקעות בניירות ערך והכנסה מהשכרת דירת מגורים בבעלותכם. יחד עם זאת, הוראות האמנה למניעת כפל מס כמו גם מנגנוני זיכוי ופטור בחקיקת המס הקנדית, אמורים לסייע במניעת מצבים של כפל מס על אותה הכנסה.


סיכום


הגירה לקנדה בהחלט יכולה להיות כל מה שחלמתם עליו, אולם יוקר המחיה ונטל המס הכולל יהיו דומים ולעיתים אף גבוהים יותר מישראל. לכן, חשוב להכיר את מערכת המס ואת ההבדלים בין הפרובינציות השונות מוקדם ככל הניתן כדי למקסם את הזכויות שלכם ולבצע אופטימיזציית מס עם המעבר. תכנון מוקדם ללא ספק יסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבור עצמכם ועבור המשפחה שלכם, גם ברילוקיישן.


 

למידע נוסף בנושא מיסוי בינלאומי היכנסו לאתר

רואה חשבון

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


צרו קשר מכל מקום בעולם, גם ב-Whatsapp

 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page