top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

רילוקיישן לפורטוגל - הטבות מס גם בשנת 2024: כל מה שצריך לדעת

פורטוגל היא יעד פופולרי להגירה ורילוקיישן. לצד עלויות מחיה נמוכות, רילוקיישן לפורטוגל יאפשר לכם לחסוך משמעותית בתשלומי המס, באמצעות ניצול נכון של משטר ההטבות לתושבים חדשים בפורטוגל המוכר כמסלול NHR.

 
רילוקיישן והגירה לפורטוגל


רילוקיישן לפורטוגל - לעובדים מרחוק ונוודים דיגיטליים


לפורטוגל ישנם מסלולי ויזה נוחים שמאפשרים גם למי שאינו בעל אזרחות פורטוגלית או אזרחות ממדינות האיחוד האירופי, לקבל אישור שהייה ועבודה במדינה עם אפשרות לתושבות קבע ואף התאזרחות בהמשך.


כך למשל, ויזת D7 המכונה גם 'ויזת פנסיונרים' מאפשרת לתושבי זרים בעלי הכנסות פאסיביות, למשל מדמי שכירות, להכנס למדינה בקלות ובמהירות. במקביל ובמשך שנים, הויזה שימשה גם בעלי הכנסות אקטיביות של ממש שהתפרנסו מעבודה מרחוק עבור מעסיקים זרים.


באוקטובר 2022 פורטוגל פרסמה הודעה אודות מתווה לויזה חדשה לבעלי הכנסות אקטיביות, כלומר הכנסות מעבודה: פרילנסרים, נותני שירותים עצמאיים, בעלי מקצועות חופשיים או מי שעובדים מרחוק עבור מעסיק שאינו פורטוגלי. הויזה המכונה גם ויזת 'נוודים דיגיטליים' והיא קיימת גם במסלול שיאפשר קבלת אישור תושבות בפורטוגל.


כדי להיות זכאים לויזה החדשה, תצטרכו בין השאר להוכיח שיש לכם הכנסה אקטיבית חודשית בסכום שהוא לכל הפחות פי 4 משכר המינימום בפורטוגל שהינו 760 יורו לחודש (כלומר נדרשת הכנסה חודשית של לפחות 3,040 EUR, נכון לתום שנת 2023).


תושבות מס בפורטוגל


ככלל, תושבים חדשים יהפכו לתושבי מס בפורטוגל בשני מצבים עיקריים:


  1. היו בפורטוגל יותר מ-183 יום במצטבר בשנת המס, או -

  2. ביו פחות מ-183 יום בפורטוגל, אבל יש להם בית בפורטוגל ומהנסיבות ניתן ללמוד על כוונה להשתמש בבית כמקום מושב קבוע (בדומה למבחן 'בית קבע' בחוק הישראלי).


שימו לב, כל עוד לא ניתקתם את תושבות המס בישראל, אתם עשויים להמשיך ולהחשב במקביל כתושבי מס גם בישראל. המשמעות היא שאתם נדרשים להגיש דו"חות מס שנתיים למס הכנסה בישראל ולהצהיר על הכנסותיכם בכל העולם, לרבות אלו שהופקו בעבודה מחוץ לגבולות ישראל. במקרה כזה, תצטרכו להשלים תשלום מס הכנסה בישראל לפי מדרגת המס הרלבנטית כך שלא תוכלו ליהנות מהחסכון במס שמתאפשר בזכות המעבר לפורטוגל.


אמנם, למדינת ישראל ישנה אמנה למניעת כפל מס עם פורטוגל שנכנסה לתוקף בשנת 2008. יחד עם זאת, לא מומלץ להסתמך אך ורק על קיומה של אמנה בעת תכנון המס שלכם. האמנה אמנם תפתור את מרבית מצבי כפל המס שיכולים להווצר בעת רילוקיישן לפורטוגל, אך היא תמנע מכם ליהנות ממלוא הטבות המס שפורטוגל מציעה היום.


לכן, לאחר המעבר לפורטוגל תרצו לבחון את האפשרות לנתק את תושבות המס (התושבות הפיסקאלית) שלכם בישראל.



מיסוי בעת רילוקיישן או הגירה לפורטוגל - NHR - המסלול הישן



מסלול הטבות המס העיקרי בפורטוגל עד לשנת 2023 היה במסגרת מה שמכונה מסלול תושב 'NHR' שהם ראשי תיבות ל-non-habitual resident. התכנית הושקה לראשונה בשנת 2009 במטרה למשוך משקיעים זרים ובעלי מקצוע לפורטוגל.


הסטטוס כתושב NHR היה אטרקטיבי לבעלי הכנסות גבוהות, שכן הוא מאפשר מיסוי בשיעור אחיד של 20% על הכנסות אקטיביות במקצועות מסוימים (מתוך רשימה ארוכה של מקצועות בתחום המדע, אמנות וטכנולוגיה), וזאת במקום שיעורי המס הפרוגרסיביים שמגיעים עד 48% בפורטוגל.


בנוסף, הסטטוס מקנה פטור ממס בפורטוגל על הכנסות הפאסיביות שמקורן מחוץ לפורטוגל ושיכולות להתמסות במדינת המקור, על פי אמנת המס הרלבנטית. כך למשל, אם אתם משכירים דירה בישראל ההכנסות יהיו פטורות ממס בפורטוגל, מכיוון שהן כפופות למס בישראל על פי אמנת המס שבין ישראל לפורטוגל.


הטבות המס תחת מסלול ה-NHR ניתנות למשך 10 שנים, ורק לתושבי מס חדשים עם מרכז חיים מוכח בפורטוגל. חשוב לדעת שכל שנת מס עומדת בפני עצמה ולגבי כל שנה ניתן להחליט האם משתלם לנצל את מסלול המס במסגרת ה-NHR, או לבחור להתמסות כתושבי מס 'רגילים' בפורטוגל.


תנאי זכאות למסלול NHR המקורי בתקופת המעבר


בעקבות שינויי חקיקה בשלהי 2023, המסלול הזה ישאר פתוח רק עבור שלוש קבוצות עיקריות של אנשים:

  1. מי שכבר נמצאים בפורטוגל ויש להם אישור NHR, יוכלו להמשיך לדווח במסלול עד לתום התקופה (10 שנים).

  2. מי שהפך להיות 'תושב מס' בפורטוגל, עד ליום 31.12.2023 (אך לא הספיק לקבל NHR); או,

  3. מי שיהפוך להיות תושב מס בפורטוגל עד תום שנת 2024, אך כבר היה בתהליך מתקדם למעבר והסתמך על המסלול בהחלטתו. כדי להוכיח הסתמכות תצטרכו להציג את אחד האישורים הבאים: (א) חוזה העסקה או רילוקיישן שנחתם עד יום 31.12.2023; (ב) הסכם שכירות שנחתם עד יום 10.10.2023; (ג) אישור רישום ילדים למסגרת חינוכית עד יום 10.10.2023; (ד) אישור תושבות או שהייה בתוקף עד 31.12.2023; (ה) הגשתם בקשה או התחלתם תהליך לקבל אישור תושבות עד יום 31.12.2023; (ו) בני זוג שלכם מחזיקים באחד מהאישורים הנ"ל.

תנאי זכאות למסלול NHR החדש - שינויים במשטר המס משנת 2024


במקום המסלול המקורי, מוצע כעת מסלול חדש ומעודכן. ההטבות לזכאים דומות להטבות המס במסלול הישן (מס בשיעור אחיד של 20% על הכנסות עבודה, ופטור ממס על הכנסות מסוימות שהופקו מחוץ לפורטוגל).


אולם, המסלול החדש מצמצם את רשימת הזכאים במידה ניכרת, כך שיהיה נגיש כעת רק עבור אחת הקטגוריות הבאות:


  1. תפקידי הוראה או מחקר במוסדות להשכלה גבוהה;

  2. תפקידים מוגדרים (לפי רשימה) בחברות מקומיות בפורטוגל;

  3. תפקידים בחברות מקומיות בפורטוגל שעומדות בקריטריונים מסוימים (בעיקר חברות סטרט אפ וחברות מו"פ);

  4. תפקידים המבוצעים על ידי תושבים שמתגוררים במדיירה והאיים האזוריים.




מיסוי הכנסות מקריפטו ונכסים דיגיטליים בפורטוגל


לפי עמדת רשות המסים בישראל, אם אתם מוכרים קריפטו או ממירים מטבע במטבע אחר (גם ללא המרה לפיאט), נוצר לכם ארוע מס שיש לדווח עליו במסגרת דו"ח המס השנתי.


לעומת זאת, נכון לשנת 2024 פורטוגל עדיין לא ממסה הכנסות ממכירת או המרת מטבעות קריפטו או נכסים דיגיטליים אחרים (כדוגמת NFT). זאת בשונה מרוב מדינות העולם, לרבות ישראל כאמור.


* שימו לב: המדיניות הזו ככל הנראה בדרך להשתנות בקרוב והרשויות בפורטוגל הצהירו בשנת על כוונתם להתחיל לגבות מס על עסקאות אלו.


ביטוח לאומי ודמי בריאות בעת רילוקיישן לפורטוגל


לישראל אין אמנת ביטוח סוציאלי מול פורטוגל. המשמעות היא כפולה: מחד, ניתוק תושבות בביטוח הלאומי משמעותו שאין רצף ביטוחי שנדרש כדי לקבל קצבאות מסוימות בפורטוגל מיום הגעתכם (למשל דמי אבטלה, דמי לידה, קצבאות זקנה וכו'). מאידך, שמירה על תושבות בביטוח הלאומי משמעותה שיש להעביר תשלומי הן עבור הביטוח הלאומי והן עבור דמי בריאות בישראל.


אם אתם מוגדרים בביטוח הלאומי כתושבי ישראל, הרי שתשלומי המינימום משמשים אך ורק מקדמה על חשבון. התשלום המלא לביטוח הלאומי יקבע על ידי מחלקת הגביה לאחר שיתקבלו בידיהם מלוא נתוני השומה ממס הכנסה. התשלום לביטוח הלאומי עשוי להגיע לעד 12% מסך ההכנסות שלכם בפורטוגל, מבלי שינתן קיזוז או זיכוי מול דמי ביטוח סוציאלי ששולמו למוסדות בפורטוגל. >>> קריאה נוספת: ניתוק תושבות בביטוח לאומי

 

למידע נוסף בנושא מיסוי ורילוקיישן היכנסו לאתר

רואה חשבון

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


צרו קשר מכל מקום בעולם, גם ב-Whatsapp

 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page