top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

רילוקיישן להולנד - הטבת מס משמעותית לשכירים עם מעסיק הולנדי


רילוקיישן להולנד

ממוקמת בליבה של אירופה, עם איכות חיים גבוהה ומערכת השכלה מצוינת, הולנד מעניקה הטבות מס משמעותיות לתושבי חוץ שמגיעים לעבוד כשכירים אצל מעסיק הולנדי: ישראלים ברילוקיישן שמגיעים לעבוד בהולנד, יכולים לחתוך את ההכנסה שלהם לצרכי מס בשלושים אחוז, וליהנות מפטור על הכנסות פאסיביות מחוץ להולנד. הכל על הסדר המס ועל מיסוי בעת רילוקיישן להולנד, בפוסט שלפניכם.


יישום אמנת מס בעת רילוקיישן להולנד

תושבי מס בהולנד משלמים מסים על הכנסת מכל העולם. המשמעות היא שברגע שתהפכו לתושבים פיסקאליים בהולנד, תצטרכו לדווח ולשלם מסים לא רק על הכנסות עבודה בהולנד, אלא גם על הכנסות פאסיביות מהשקעות בישראל (לרבות קופות גמל וקרנות השתלמות), ועל הכנסות מהשכרת נכסי נדל"ן.

"תושבות" לצרכי מס בהולנד נבחנת באופן דומה לישראל. מחד בוחנים את מספר הימים שהיחיד שהה בהולנד בשנת המס, ומאידך בוחנים את שאלת מרכז החיים (מטרת השהות בהולנד, מיקום המשפחה, האינטרסים הכלכליים, מקום העבודה או העסק, הכוונות הסובייקטיביות ועוד).

למדינת ישראל ישנה אמנה למניעת כפל מס עם הולנד. יחד עם זאת, לא מומלץ להסתמך אך ורק על קיומה של אמנת המס בעת תכנון המס שלכם. האמנה אמנם תפתור את מרבית מצבי כפל המס שיכולים להווצר בעת רילוקיישן להולנד, אך היא תמנע מכם ליהנות ממלוא הטבות המס שהולנד מציעה לתושבים זרים.


לכן, לאחר המעבר להולנד תרצו לבחון את האפשרות לנתק את תושבות המס שלכם בישראל. ניתוק תושבות המס בישראל הוא תנאי הכרחי על מנת ליהנות ממלוא הטבות המס שיש להולנד להציע.



הטבת מס משמעותית לשכירים - רולינג 30%

שיעור המס השולי המקסימלי בהולנד עומד על 49.5%. עבור תושבים זרים שמגיעים לעבוד בהולנד, ישנו הסדר מס מטיב שיכול להפחית משמעותית את המס האפקטיבי על הכנסתם. מדובר בהסדר מס (המכונה 'the 30% ruling') שמאפשר לתושבים זרים אשר מגיעים לעבוד אצל מעסיק הולנדי, להקטין את ההכנסה מהמעסיק לצרכי חישוב המס החל, בשיעור של עד 30%. כך למשל, אם הכנסתכם בהולנד עומדת על סך של 200,000 EUR לאחר יישום הרולינג ההכנסה לצרכי חישוב המס תעמוד על סכום של 140,000 EUR בלבד.

ישנם מספר תנאים ליישום הוראות ההסדר. בין היתר נדרש שהעובד יגויס לפני הגעתו להולנד, וכי מדובר בעובד בעל 'מומחיות' שהכנסתו תהיה מעל לסכום מינימלי בסך 39,467 EUR בשנה (נכון לשנת 2022). ישנם חריגים מסוימים לדרישת ההכנסה המינימלית, כך שלמשל חוקרים (כהגדרתם לצרכי ההסדר) אינם נדרשים לעמוד בדרישת ההכנסה המינימלית כלל על מנת שיוכלו ליהנות מהטבת המס.


ניתן ליהנות מהסדר המס לתקופה מקסימלית בת 5 שנים. חשוב שהסכם ההעסקה שלכם יתייחס במפורש לכך שאתם מבקשים להחיל את הסדר המס, כאשר המשמעות בין היתר היא שההפרשות הסוציאליות יחושבו על בסיס ההכנסה נמוכה יותר, לאחר הפחתת הסכום בשיעור 30%.

עובדים ישראלים שעברו להתגורר בהולנד ושההסדר חל עליהם, יכולים לבקש להחשב כתושבי חוץ לצרכי מס בנושאים מסוימים. מדובר בסטטוס כלאיים של תושבות מס, אשר מעניק פטור ממס בהולנד על מרבית ההכנסות הפאסיביות שמקורן מחוץ להולנד (דיבידנד, ריבית, הכנסות שכירות).


ניצול נכון וזהיר של החלופה הזו, יחסוך מס בהולנד של הכנסות ונכסים שנמצאים וממוסים בישראל, או פטורים ממס בישראל (כמו קרנות השתלמות, השכרת דירת המגורים שלכם וכו').


בספטמבר 2022 משרד האוצר ההולנדי עדכן את מסלול ההטבות והגביל אותו. בין היתר, נקבע שהחל משנת 2024 ההכנסה שתוכל ליהנות מהטבת הרולינג תהיה כפופה לתקרה שנתית התואמת את התקרה לעובדי מדינה הולנדים (בשנת 2022 מדובר בסכום של 216,000 EUR). במקרה של עבודה בחלק מהשנה, התקרה תחושב באופן יחסי.


צור קשר רילוקיישן להולנד

מס הכנסה בהולנד - דגשים נוספים


מערכת המס ההולנדית ממסה את ההכנסות של התושבים באמצעות חלוקה ל-3 סלים נפרדים (box 1, box 2, box 3). ככלל לא ניתן לקזז הפסדים מנכסים שנכללים בסל אחד, מרווחי נכסים שנכללים בסל אחר:


  1. מס על הכנסת עבודה (כולל תגמול הוני, כגון אופציות לעובדים וכו') - הכנסה הממוסה בשיעורי מס פרוגרסיביים עד 49.5%, נכון לשנת 2022. לצרכי חישוב המס ניתן לנכות הוצאות שונות.

  2. מס על הכנסה פאסיבית של בעלי מניות מהותיים - מס על הכנסות של בעלי מניות מהותיים בחברות, בעת קבלת דיבידנד, ריביות מאחזקה במניות ומס ורווחי הון על מכירתן. מעבר לכך, אין חיוב במס רווחי הון, או מס על קבלת ריבית ודיבידנד בהולנד. יחד עם זאת, יש מיסוי של הכנסה "רעיונית" מהשקעות כפי שיפורט להלן, במסגרת box 3. שיעור המס הוא 26.9%, נכון לשנת 2022.

  3. מס על הכנסה רעיונית מהשקעות - מדובר במס שמשלמים אותו בכל שנה על כאחוז יחסי מ"השקעות נטו". לא ישולם מס פעם נוספת בעת מכירת הנכס (למעט אצל בעלי מניות מהותיים כפי שתואר). שיעור המס הוא 31%, נכון לשנת 2022.


ביטוח לאומי ודמי בריאות בעת רילוקיישן להולנד


לישראל יש אמנת ביטוח סוציאלי מול הולנד (או בשמה המלא: אמנה בדבר ביטחון סוציאלי בין מדינת ישראל ובין ממלכת הולנד) ואלו חדשות טובות, בעיקר עבור אלו מכם שלא יכולים או לא מעוניינים להצהיר על ניתוק תושבות.


מטרתה של האמנה היא להסדיר את זכויותיו הסוציאליות של מי שעובר להולנד מישראל, ושל מי שעובר לישראל מהולנד. במובן זה האמנה נועדה להבטיח שאתם תהיו מבוטחים ותהיו זכאים לקצבאות הלרבנטיות באחת המדינות, כך שלא יווצר מצב שבו לא תהיו זכאים לזכויות סוציאליו כלל. בנוסף, האמנה נועדה למנוע מצב של תשלום דמי ביטוח בו זמנית לשתי המדינות במקביל (כפל דמי ביטוח).


קיומה של האמנה יחסוך מכם את תשלומי החובה לביטוח הלאומי, כך שתצטרכו להשלים תשלומי דמי בריאות בלבד בשיעור של 5% מההכנסה החייבת שלכם. חשוב להבין שגם תשלומים עבור דמי בריאות בלבד עשויים להגיע לסכומים מהותיים ולהערך בהתאם.

שימו לב, אם אתם מוגדרים בביטוח הלאומי כתושבי ישראל, הרי שתשלומי המינימום משמשים אך ורק מקדמה. התשלום המלא לביטוח הלאומי עבור רכיב דמי הבריאות יקבע לאחר הגשת דו"ח מס בישראל, אז יחשבו בביטוח הלאומי את התשלום עבור "הפרשי שומה" ממס הכנסה.

רילוקיישן להולנד - תכנון מקדים ימנע תאונות מס

לפני המעבר להולנד, רצוי לקבל יעוץ ממוקד בנושא מיסוי וביטוח לאומי על מנת למפות את מכלול ההשלכות של מעבר למדינה זרה. עורך דין (רואה חשבון) מומחה למיסוי בינלאומי יכול סייע לכם בתכנון מס לקראת המעבר ויודא שאתם לא תשלמו מסים מיותרים ושלא תהיו חשופים לכפל מס על ההכנסות שלכם.

 

למידע נוסף בנושא מיסוי ורילוקיישן היכנסו לאתר

רואה חשבון

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


צרו קשר מכל מקום בעולם, גם ב-Whatsapp

 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page