top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

הצהרת תושבות מס מול הבנק - FATCA, CRS

כל מי שפתח בשנים האחרונות חשבון חדש בבנק או בבית השקעות, קיבל לידיו את הטופס אשר נושא את הכותרת "הצהרה בדבר תושבות מס לצורך FATCA ו-CRS - הצהרת יחיד". לחלופין, יתכן שקיבלתם את הדרישה הזו מהבנק בזמן שאתם שוהים בחו"ל, או אם ביקשתם להעביר כספים מישראל לחשבון בנק זר בחו"ל.

 
הצהרת תושבות יחיד מול הבנק פטקא

למה הבנק מבקש ממני למלא הצהרת תושבות מס?


כל המוסדות הפיננסיים בישראל, לרבות בנקים ובתי השקעות, מחויבים על פי חוק לדרוש מכל בעל חשבון בישראל למסור מידע לשם בירור זהותו ומדינת התושבות שלו לצרכי מס. המידע הזה ישמש, למטרת אכיפת מס ולצורך חילופי מידע:

  1. בין ישראל לבין ארה"ב, על פי הסכם פטקא - FATCA

  2. בין ישראל לבין מדינות אחרות, על פי תקן דיווח על חשבונות פיננסיים - CRS

לאחר שתצהירו על כך שהנכם תושבי מס במדינה אחרת או נוספת מלבד ישראל, הבנק יעביר את המידע לרשות המסים בישראל, וזו תוכל להעביר את המידע בדבר קיומו של החשבון לרשות מסים זרה - במדינת התושבות שלכם.


הבנק יבקש את מילוי ההצהרה בעת פתיחת חשבון, וכן במצב של בדיקה בעת שינוי נסיבות, או בשל טריגר כמו העברת כספים לחשבון בנק בחו"ל.




גם אדם שהינו תושב מס בישראל בלבד, עשוי להידרש על ידי הבנקים למלא הצהרה על תושבות המס שלו. ללא הצהרה זו, לא יאפשר הבנק את ניהול החשבון.


טופס הצהרת תושבות מס לצורך FATCA ו-CRS
דוגמה לטופס הצהרת תושבות מול הבנק

הצהרה על היותך תושב חוץ לצרכי מס


הצהרת תושב חוץ מס הכנסה
הצהרת תושב חוץ לבנק

הצהרה דומה להצהרת התושבות לצרכי CRS, FATCA היא הצהרה בטופס 2402 "הצהרת הלקוח/ה על היותו/ה תושב/ת חוץ לצרכי פקודת מס הכנסה".


אם מרכז החיים שלכם נמצא במדינה אחרת ואתם מסווגים כתושבי מס באותה מדינה, תצטרכו למלא את הפרטים הלרבנטיים בטופס הזה. הטופס לא רלבנטי עבור מי שמרכז חייו בישראל והוא אינו נחשב ל"תושב חוץ" לצרכי מס בישראל.


בטופס, תדרשו לציין את שם המדינה שהנכם תושבי מס בה, וכן להצהיר שאתם עומדים בשורה של קריטריונים שמצביעים על כך שאתם אכן תושבי חוץ לעמדת רשות המסים.


במקרים מסוימים מדובר בהצהרה פשוטה. כך למשל אם אתם מתגוררים משך שנים רבות בחו"ל והסדרתם הליך "ניתוק תושבות" בישראל, לרבות מול רשות המסים בישראל. במקרים אחרים ההצהרה יכולה להיות מורכבת, אם למשל סטטוס המס שלכם עדיין לא ברור ולא בוצע ניתוק תושבות במס הכנסה.


איך אדע באלו מדינות אני תושבת מס?


תושבות מס במדינה מסוימת נקבעת לפי חוקי אותה מדינה, לכן לכל מדינה קיימים כללים משלה להגדרת תושבות לצרכי מס. צריך לזכור: תושבות לצרכי מס שונה מתושבות על פי דיני ההגירה! לכן, גם אם אין לכם מעמד של תושבי קבע על פי רשויות ההגירה באותה מדינה, יתכן מאד שכבר יש לכם מעמד מבחינת רשויות המס. לפיכך יש לבחון את מעמד המס שלכם הן במדינת ישראל והן במדינה האחרת על פי חוקיה.


ככלל, סטטוס של תושבות מס מתקבע לאורך זמן, אחרי שהייה מסוימת במדינה ותוך ביסוס מרכז חיים באותה מדינה. מדובר בשאלה שבמקרים מסוימים עשויה להיות לא פשוטה, ולכן בכל מקרה של חוסר בהירות מומלץ לקבל יעוץ פרטני.


כלל אצבע: אם התגוררתם במדינה זרה יותר מ-183 יום בשנת מס, או אם עומד לרשותכם בית (כולל דירת מגורים שאתם שוכרים) אתם עשויים להחשב כתושבי מס באותה מדינה. בהחלט יתכן מצב של כפל תושבות מס, גם בישראל וגם במדינה האחרת על פי הדינים של כל מדינה.




להבנק - אם אני מגיש דוחות מס בחו"ל אזי אני תושב מס שם


במקרים רבים מדובר באמירה שגויה של הבנק. עצם הגשת דו"חות מס במדינה אחרת לא הופכת אותך לתושב מס באותה מדינה. הגשת דו"חות מס ותשלום מסים נדרשים ברוב מדינות העולם אם ההכנסה הופקה באותה מדינה (למשל הכנסה מהשקעה בנדל"ן שממוקם באותה מדינה), ללא קשר לשאלת תושבות המס של מי שמגיש את הדו"ח.


כך למשל, תושבי ישראל שמשקיעים בנדל"ן בארה"ב יגישו דו"חות מס בארה"ב, בסיווג של תושבי חוץ (1040NR), וזה כמובן לא משנה כשלעצמו את העובדה שתושבות המס שלהם בישראל.

כאמור, אתם תושבי מס במדינה אחרת רק אם החוק באותה מדינה מגדיר אותכם ככאלה (למשל: אם התגוררתם יותר מ-183 יום בשנה באותה מדינה, או אם מרכז החיים שלכם עבר לאותה מדינה).


לא רק הבנקים דורשים למלא הצהרת תושבות


שימו לב, החוק מגדיר חובת דיווח לגבי חשבונות שמתנהלים בישראל אצל "מוסד פיננסי", הכוונה היא לחשבונות שלכם שמתנהלים לא רק בבנקים, אלא גם אצל גופי השקעה שונים.


יחד עם זאת, חשבונות מסוימים מוחרגים מתחולת החוק ולכן מידע לגביהם לא יועבר לרשויות. בין היתר, מוחרגים מחובת דיווח בחשבונות פנסיה, ביטוחי חיים, קרנות השתלמות וקופות גמל.


מה לא עושים


בשום פנים ואופן לא מסרבים לשתף פעולה עם הבנק. גם אם לא ברור לכם מדוע או כיצד עליכם למלא את הטופס, וגם אם נציג הבנק שמולכם לא יודע להסביר לכם במדויק את מהות ההצהרה, הדבר הכי חשוב הוא לפעול בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם הבנק שלכם. מה יקרה אם לא תשתפו פעולה? יסרבו לבצע את ההעברה, יקפיאו לכם את החשבון ובהמשך עשויים לסגור אותו לחלוטין.


אם חתמתי, זה אומר שהמידע מועבר באופן אוטומטי לרשויות מס בחו"ל, כמו IRS?


ככלל, הבנק לא מעביר את המידע לרשויות המס הזרות. הבנק בישראל מעביר את המידע לרשות המסים בישראל, ורק היא זו שמוסמכת להעביר את המידע לחו"ל.


כמו כן, לפני העברת המידע, אתם אמורים לקבל על כך הודעה מהבנק. ההודעה תכלול מידע לגבי האפשרות לשנות את הצהרת התושבות בהתאם להוראות הסכם פטקא או תקן ה-CRS. כלומר, יש מעין אפשרות לערער על ההחלטה ולשכנע אותם שהמעמד שלכם הוא רק כשל תושבי מס בישראל.


חשוב לציין שבמקרים חריגים הבנק עשוי להעביר את המידע ישירות לרשויות המדינה הזרה, אך זאת רק בעקבות דרישה מפורשת, או אם הבנק יידרש להוכיח כי הוא פעל בהתאם לדיני המדינה זרה.


סיכום


אם התבקשתם מהבנק למלא טופס הצהרת תושבות לצרכי FATCA ו-CRS, אל תחששו ואל תחשדו. מדובר בדרישה לגיטימית של הבנק בכל מקום שיש אינדיקציה לאפשרות של תושבות מס זרה אצל בעל החשבון.


אתם לא בטוחים לגבי מקום תושבות המס שלכם, זה המקום לקבל יעוץ. הבנק כמובן לא ידע לענות על השאלה הזו במקומכם.


 

למידע נוסף בנושא מיסוי ורילוקיישן היכנסו לאתר

Tina Kaplan Tax Law Firm

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


ניתן ליצור קשר מכל העולם גם ב-Whatsapp


 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page