top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

רילוקיישן לספרד - הטבות מס, חוק בקהאם וויזת נוודים דיגיטליים חדשה

ויזה חדשה הרחיבה את אפשרויות הרילוקיישן לספרד גם עבור מי שעושה הגירה עצמאית. במקביל חוק בקהאם המעודכן פתח את הטבות המס גם לעובדים מרחוק ומי שאין להם מעסיק ספרדי.

 

רילוקיישן לספרד


רילוקיישן או הגירה עצמאית לספרד עם ויזה חדשה


ויזה חדשה, שמכונה גם ויזת נוודים דיגיטליים (digital nomad visa, teleworker visa) נכנסה לתוקף בינואר 2023 וכבר עכשיו ניתן לפנות לשגרירות ספרד בישראל ולהגיש בקשות להנפקתה. היתרון והחידוש העיקרי: הויזה תאפשר גם למי שעובד מרחוק עבור מעסיק ישראלי לעשות רילוקיישן לספרד.


המסלול התווסף כחלק מחוק הסטרטאפים החדש, במטרה למשוך יזמים וחברות הייטק לפעול בספרד (Proyecto de Ley de fomento del ecosistema de las empresas emergentes).


לאחר קבלתה הויזה תהיה בתוקף לשנה, אך ניתן יהיה להאריך אותה ולקבל באמצעותה אישור תושבות למשך 3 שנים, ובהמשך לשנתים נוספות. בתום התקופה ניתן להגיש בקשה לאישור תושבות קבע בספרד, כך שבפועל הויזה מאפשרת גם מעבר למסלול הגירה.


מי זכאי לויזת נוודים דיגיטליים בספרד?


ככלל, הויזה החדשה מתאימה למי שמעוניין ברילוקיישן או הגירה לספרד אך אין לו אזרחות אירופאית והעבודה שלו היא מול מעסיק שאינו זר. לפיכך, הויזה החדשה מתאימה בעיקר עבור -


- מי שעובד מרחוק עבור מעסיק שהוא חברה ישראלית או זרה;

- פרילנסרים אשר 80% או יותר מההכנסה שלהם היא מלקוחות שאינם ספרדים;


להלן רשימה של קריטריונים עיקריים שתצטרכו להוכיח כדי לקבל את הויזה:

  • הוכחה שעבדתם אצל החברה מעסיקה יותר מ-3 חודשים

  • הצגת הסכם העסקה לפיו תהיו מועסקים בחברה למשך שנה נוספת

  • מכתב מהמעסיק שמאפשר לכם לעבוד מרחוק בספרד

  • החברה המעסיקה היתה פעילה במשך שנה לפחות לפני הגשת הבקשה

  • הוכחות נסיון ומומחיות בתחום - 3 שנים לפחות

  • השכר שלכם הוא פי 2 לפחות משכר המינימום בספרד


כמו כן, תדרשו להוכיח שלא הייתם תושבים בספרד ב-5 השנים האחרונות, שיש לכם ביטוח בריאות פרטי בתוקף בספרד, מקום מגורים בספרד וכמובן העדר רישום פלילי.


קביעת תושבות מס לאחר רילוקיישן לספרד


תושבות מס בספרד נקבע גם באמצעות "מבחן ימים" וגם מעיין מבחן "מרכז חיים". לפי מבחן הימים הספרדי, אם הייתם בספרד יותר מ-183 יום בשנת מס, ספרד תראה בכם כתושבי מס (PIT) במדינה ותצטרכו לדווח ולשלם מס על הכנסותיכם מכל העולם, לרבות מישראל.


בנוסף, ספרד מיישמת שני מבחנים נוספים לקביעת תושבות מס, מעיין מבחנים למרכז החיים שלכם. המבחנים הללו גוברים על מבחני הימים, כך שבהתקיים אחד מהם אתם תחשבו לתושבי מס גם אם הייתם בספרד פחות מ-183 יום:

(א) מבחן האינטרסים הכלכליים - האינטרס הכלכלי העיקרי שלכם הוא בספרד. כך למשל, אם העסק שלכם הוא בספרד, או הפעילות העסקית שלכם מבוצעת בתוך ספרד (למשל, אם אתם מועסקים על ידי מעסיק מקומי או עצמאיים בספרד).


(ב) מבחן התא המשפחתי - בן/ בת הזוג שלכם וכן ילדיכם (מתחת לגיל 18) הם תושבי ספרד.


שימו לב, ספרד לא מיישמת שיטה של 'שנת מס מפוצלת' ולכן היא תסווג אתכם כתושבים לכל שנת המס. במלים אחרות, אם הפכת לתושבת מס במהלך השנה, הפכת לתושבת מס מתחילתה ולא רק ממועד ההגעה שלך. הגדרת תושבות מס בספרד עשויה לייצר מצב של כפל תושבות מס וכפועל יוצא תאונה של כפל מס, כאשר במקביל לתושבות המס הספרדית תמשיכו להחשב תושבי מס בישראל.



המס על הכנסות עבודה בספרד


מערכת המס בספרד שונה ממערכת המס בישראל במספר מישורים. לצד מסים שהינם ייחודיים לספרד, יש בה גם שתי רמות מס והבדלים משמעותיים בין מיסוי ברמה הלאומית (רמת המדינה) לבין מיסוי ברמה האזורית (האוטונומיות השונות).


ברמה הלאומית, ממשלת ספרד אחראית לקביעת שיעורי וסוגי המס העיקריים, כגון מס הכנסה, מע"מ ועוד. שיעורים אלה זהים בכל רחבי ספרד. ברמה הלאומית, הכנסת עבודה ממוסה במדרגות מס עולות עד 47%. הכנסה מהשקעות פאסיביות (ריבית, דיבידנד, רווחי הון) ממוסה גם היא בשיעורי מס פרוגרסיביים בין 19% ועד 28%, בתלות בגובה ההכנסה.


ברמה האזורית, לכל קהילה אוטונומית בספרד (כגון קטלוניה, אנדלוסיה) יש סמכות להטיל מיסים משלה, לסטות ולעיתים אף לבטל מסים מסוימים.


שיעורי המס יכולים להיות שונים מאד בין אזור לאזור, בפרט ככל שזה נוגע למסי ירושה ומס רכוש (או 'מס עושר'). לכן, המס שתשלמו על אותן הכנסות או נכסים בברצלונה עשוי להיות שונה וגבוה יותר מהמס שתשלמו אם תבחרו להתגורר במדריד או בגרנדה.


מס עושר ומסים נוספים בספרד


ספרד עשויה לחייב אתכם לשלם מס נוסף וייחודי שאינו קיים בישראל - מס רכוש (impuesto sobre el patrimonio).


המס מוטל בשיעור שבין 0.2%-3.5% שצריך לשלם מדי שנה לגבי שווי הנכסים שלכם בכל העולם (נטו), למעט נכסים שמוחרגים ואחרי פטורים שונים. אולם, בתלות באזור הספציפי שתבחרו לגור בו בספרד, אתם עשויים להיות בפועל פטורים לחלוטין מתשלום המס. כך למשל לגבי מדריד ואנדלוסיה החל משנת 2023.


מי שאינו מסווג כתושב מס בספרד, ישלם מס על הכנסה 'ממקור ספרדי' בלבד, וזאת בשיעור מס 24% נכון לשנת 2023. כמו כן, אמנת המס בין ישראל לספרד יכולה לקבוע שיעורי מס נמוכים אף יותר, בהתאם לסיווג ההכנסה הספציפית.


חוק בקהאם המעודכן - הטבות מס לתושבים חדשים


חוק בקהאם הוא הגרסה הספרדית לחוק מילצ'ן בישראל המיועד לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיק. החוק הספרדי נקרא כך כי בזמנו דיוויד בקהאם היה אחד התושבים הראשונים שזכו ליהנות ממנו.


חוק בקהאם נחקק במקור בשנת 2005, והוא מאפשר לעובדים שמגיעים לעבוד בספרד, ליהנות מתשלום מס מופחת בספרד בשיעור 24% על הכנסותיהם ממקור ספרדי בסכום של עד 600 אלף יורו, וזאת במקום שיעורי המס הפרוגרסיביים החלים על הכנסות עבודה בספרד.


אמנם, במקור החוק יועד לתושבי חוץ שמגיעים להיות מועסקים בחברה ספרדית, החוק תוקן באחרונה כך שישמש גם מי שממשיך להיות מועסק אצל מעסיק זר (עובדים מרחוק ועובדי רילוקיישן) וכן פרילנסרים שרוב עבודתם היא מול לקוח שהוא חברה זרה. בנוסף, נבחנת האפשרות להרחיב את הטבות המס גם עבור עצמאים ממש - כאלה שאין להם לקוח עיקרי אחד.


לפי החוק המעודכן בהתקיים תנאים מסוימים תוכלו לבקש שלא להתמסות כתושבי מס בספרד (NRIT), ולשלם מס אך ורק על הכנסות שהופקו ושמקורן בספרד, כמו הכנסות עבודה. בנוסף, תוכלו ליהנות משיעורי מס מופחתים על אותן הכנסות.


שימו לב, כל עוד לא ניתקם את תושבות המס בישראל, תצטרכו להגיש דוח מס שנתי ולהשלים את המס הנדרש בישראל, מעבר למס שישולם בספרד. בכך כל יתרון מס שתשיגו בספרד עשוי להפוך חסר משמעות בפועל.



 

למידע נוסף בנושא מיסוי בינלאומי היכנסו לאתר

רואה חשבון

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


צרו קשר מכל מקום בעולם, גם ב-Whatsapp

 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page