top of page
  • תמונת הסופר/תטינה קפלן, עו"ד (B.A ראיית חשבון)

ייעוץ מס רילוקיישן - 3 טעויות נפוצות שניתן למנוע


טעויות מס ברילוקיישן

לא משנה באיזה שלב אתם בתהליך הרילוקיישן, ייעוץ מס בנושא רילוקיישן מעורך דין או רואה חשבון שמתמחה בתחום יסייע לכם להבין את המפה ולתכנן מס בצורה אופטימלית, ובדרך לחסוך כאב ראש וגם כסף.



אתם לא יכולים להסתמך על אמנת מס


מדינת ישראל חתומה על אמנות למניעת כפל מס עם מדינות רבות. אנשים רבים מניחים, בשגגה, שקיומה של אמנה למניעת כפל מס פותר את כל הבעיות הפוטנציאליות לגבי מיסוי ההכנסות שלהם: "אם יש אמנה, אז אין כפל מס!". ובכן, אמנת מס לא פותרת את כל תאונות המס וממילא לא מתייחסת לכל סוגי ההכנסות. וזה מבלי לדבר על הביורוקרטיה והזמן שכרוכים פעמים רבות ביישום הוראות האמנה.


דוגמה קלאסית למקרה שבו יכולה להיות חבות מס כפולה, היא כשתושב עוזב את המדינה עם אופציות למניות (או יחידות RSU) שקיבל כחלק מתכנית הטבות מהמעביד שלו. כך למשל, אם האופציות שלו נמכרו לאחר החזרה לישראל, עשויה להיות חבות במס גם אם האופציות הבשילו במלואן בעת שהעובד היה תושב חוץ! במקרים שבהם ההבשלה הייתה אחרי מועד החזרה, מדינת ישראל אף עשויה שלא לאפשר לקזז את המס הזר ששולם.


חשוב מכך, אמנה למניעת כפל מס לא חלה על התשלומים שכל ישראלי מבוטח חייב לביטוח הלאומי. בהעדר אמנה מיוחדת ספציפית שנקראת "אמנה לביטוח סוציאלי", אתם עשויים להידרש בתשלום בשיעור 12% מההכנסה שלכם מחוץ לישראל (זה המצב עם ארה"ב בין היתר).



אתם תשארו תושבי מס בישראל עד אשר תוכיחו אחרת


אתם בוודאי מכירים את מבחן ה-183 יום לקביעת תושבות, ויודעים שאם הייתם יותר מ-183 יום בישראל בשנת מס, אז נקודת המוצא היא שתסווגו כתושבי ישראל באותה שנה.


מבחן נוסף, פחות מוכר הוא מבחן ה-30 יום. לפי המבחן, מספיק שהייתם בישראל 30 יום בשנה קלנדרית אחת, ובסה"כ 425 יום כשסופרים את אותה השנה והשנתיים שקדמו לה, כדי שגם אז יראו בכם תושבי ישראל.


ישראלים שיוצאים לחו"ל ונופלים באחד ממבחני הימים, יכולים לבחור באחת מ-2 אפשרויות:

(א) להגיש דו"ח כתושב ישראל ולשלם הפרשי מסים וביטוח לאומי לגבי ההכנסות מחו"ל;

(ב) להוכיח שהם בכל זאת תושבי חוץ כי מרכז החיים שלהם עבר, ולהגיש טופס "הצהרת תושבות".


הדרך לסתור את המבחנים הללו היא להוכיח שמרכז החיים שלכם בחו"ל. אולם, במקרים רבים מדובר במשימה לא פשוטה ולא די להצביע על כך שאתם שוכרים דירה מחוץ לישראל ושמקום העבודה שלכם בחו"ל. כשפקיד השומה יכריע בשאלת מרכז החיים שלכם, הוא יבחן שורה ארוכה מאד של מאפיינים.



תכנון מס בישראל ובמדינת רילוקיישן


חשוב להבין את השלכות המס במעבר למדינה אחרת. מצד אחד, להבין את הדרך שבה ההכנסות שלכם ימוסו באותה מדינה, והאם זה שונה מהדרך שבה ישראל ממסה את ההכנסה. מצד שני, חשוב להבין אילו הטבות מס אתם עשויים לנצל במעבר למדינה החדשה.


למשל, בעוד שבישראל הכנסה מדמי שכירות פטורה עד סכום מסוים, במדינה שתעברו אליה דמי השכירות הללו כנראה ימוסו, לעיתים כהכנסה אקטיבית בשיעורי מס גבוהים. זה יכול להיות שיקול מהותי בהחלטה האם למכור או לא למכור את הנכס.


במקביל, אם עורך הדין או רואה החשבון שמייעץ לכם מכיר את משטר המס במדינה החדשה, הוא ידע לתת לכם עצות חשובות על מנת שתוכלו לנצל את הזכויות שלכם. כך, מומחה מס שבקיא בשיטת המיסוי בפורטוגל ידע לספר ששם דמי השכירות שם יהיו פטורים, ובלבד שאתם זכאים ליהנות ממשטר ה-NHR.


ככלל, תמיד נמליץ לקבל יעוץ מס מעורך דין או רואה חשבון גם במדינה שעוברים אליה. פעמים רבות מדובר בכל מקרה בכורח המציאות, כי תצטרכו להגיש דו"חות מס באותה המדינה, לכל הפחות לשנת המעבר.

 

למידע נוסף בנושא מיסוי ורילוקיישן היכנסו לאתר

tina kaplan tax law firm

טינה קפלן - עו"ד (B.A ראיית חשבון), עוסקת בתחום המיסים משנת 2011. מתמחה במיסוי בינלאומי, מיסוי תושבי ישראל שמשקיעים בחו"ל, ומלווה תושבי ישראל ברילוקיישן, הגירה ותושבים חוזרים.


ניתן ליצור קשר מכל העולם גם ב-Whatsapp


 

*האמור לעיל הינו בגדר סקירה כללית בלבד, ואין לראות בכך משום יעוץ משפטי או מיסויי, ואין להסתמך על כך ללא קבלת יעוץ פרטני ומותאם אישית.

 

bottom of page